Διατροφή στην Εγκυμοσύνη

διατροφή στην εγκυμοσύνηΓενικές Συμβουλές για Διατροφή στην Εγκυμοσύνη : Καταρχήν σας συνιστώ να στραφείτε στην υγιεινή διατροφή. Τα βιολογικά προϊόντα, επειδή δεν έχουν φυτοφάρμακα και ζιζανιοκτόνα, είναι ιδεώδη για εγκύους. Τα βιολογικά λαχανικά, φρούτα, κρέατα, αβγά είναι σαφώς προτιμότερα από τα συμβατικά. Σας τα συστήνω ανεπιφύλακτα. Αυτό ισχύει τόσο για εσάς που είστε έγκυος όσο και για εσάς που θηλάζετε ή ετοιμάζετε φαγητό για μωρά και μικρά παιδιά.

Καμιά φορά τα βιολογικά μπορεί να σας φαίνονται λίγο «ταλαιπωρημένα» αλλά αυτό παραβλέψτε το. Είναι διότι δεν έχουν ψεκαστεί και δεν έχουν υποστεί κανενός είδους επεξεργασία (πχ βάψιμο, κέρωμα κα).

Καλό είναι να προτιμάτε προϊόντα που είναι στην εποχή τους (και δεν βγαίνουν από ψυγεία ή δεν είναι εισαγόμενα). Για παράδειγμα, τον χειμώνα προτιμήστε σαλάτες με λάχανο/καρότο, κουνουπίδι, μπρόκολο κ.α. και όχι σαλάτες με ντομάτα ή μελιτζάνες που είναι εισαγόμενες ή θερμοκηπίου.

Είμαστε τυχερές διότι ο τόπος μας παράγει όλη την ποικιλία των τροφών που χρειαζόμαστε. Επίσης τα προϊόντα εποχής είναι και πιο οικονομικά.

Για τις τυχερές που ζουν σε επαρχία ή έχουν κήπο ή περιβόλι συστήνω ανεπιφύλακτα να καταναλώνουν κυρίως δικά τους φρούτα, λαχανικά, χόρτα, κοτόπουλα, κρέας ή γάλα – εφόσον βέβαια δεν είναι ραντισμένα ή γεμάτα αντιβιοτικά.

Εξειδικευμένες Συμβουλές για Διατροφή στην Εγκυμοσύνη:

  • Αυγά: Τα αυγά που τρώτε πρέπει να είναι καλά ψημένα και όχι «μελάτα» . Κι αυτό γιατί τα αυγά μπορεί να έχουν σαλμονέλα και δεν θα ήθελα να την κολλήσετε στην εγκυμοσύνη. Τηγανίστε τα λοιπόν καλά, βράστε τα «σφικτά» ή βάλτε τα στο κέικ ή το φαγητό, αλλά μην τα φάτε «ωμά».
  • Ψάρια: Αποφύγετε τα μεγάλα ψάρια με άφθονη σάρκα που τρώγονται κυρίως φιλέτο. πχ αποφύγετε Ξιφία, Καρχαρία (που βρίσκεται στο σουσι), σκουμπρί, τονο, σολωμό. Τα ψάρια αυτά έχουν στην σάρκα τους βαρέα μέταλλα (μόλυβδο, αρσενικό, ψευδάργυρο κλπ) από την μόλυνση των θαλασσών και απαγορεύεται να τα τρώνε έγκυοι και παιδιά μέχρι 4 ετών. Φάτε άφοβα όλα τα μικρά ψάρια / αφρόψαρα πχ μαρίδα, σαρδέλα, τσιπούρες, λιθρίνια, μπακαλιάρους κλπ.
  • Τυριά: Αποφύγετε τα τυριά από μη παστεριωμένο γάλα όπως φρέσκα κατσικίσια τυριά, τυριά με πράσινες φλέβες (ροκφόρ, danish blue), brie, φρέσκια μοτσαρέλλα. Όλα τα κίτρινα τυριά (κασέρι, κεφαλοτύρια, γραβιέρες κ.α) καθώς και φέτα, μυζήθρα/ανθότυρο είναι ασφαλή και μπορείτε να τα τρώτε άφοβα.
  • Κρέας: Το κρέας που θα τρώτε πρέπει να είναι καλά ψημένο. Δεν πρέπει να φάτε φιλέτο ή μπιφτέκι «με το αίμα του» (όπως το ψήνουν κάποια εστιατόρια).

Τρόφιμα που επίσης πρέπει να αποφεύγονται στην εγκυμοσύνη είναι: 

  • Όλα τα Πατέ : Αποφύγετε το πατέ χήνας – foie graς καθώς και τα φυτικά πατέ πχ πατε ελιάς, μανιταριών κλπ.
  • Ώμα Αλλαντικά: Αποφύγετε τα σαλάμια και prosciutto crudo γιατί πρόκειται για «ωμά» παστά κρέατα. Το βραστό ή ψητό ζαμπόν ή γαλοπούλα επιτρέπονται.
  • Ωμά Θαλασσινά : Αποφύγετε τα ωμά στρείδια που τρώμε συνήθως την Καθαρά Δευτέρα. Τα μαγειρεμένα θαλασσινά (γαρίδες, καλαμαράκια, χταπόδι κλπ) επιτρέπονται και είναι εξαίρετη τροφή.
  • Συκώτι:Αποφύγετε τα συκωτάκια πουλιών και κάθε συκωταριά ( πχ όχι μαγειρίτσα, όχι κοκορέτσι κλπ). Αυτό διότι το συκώτι έχει μεγάλες ποσότητες βιταμίνης Α η οποία είναι τερατογόνος.
  • Καλό είναι να αποφεύγετε τρόφιμα τυποποιημένα που έχουν υποστεί χημική επεξεργασία η έχουν συντηρητικά (πχ αλλαντικά, παστά, καπνιστά,  κονσέρβες κα).

Καφές/Τσάι

Τέσσερα ροφήματα περιέχουν καφεΐνη: ο καφές, το τσάι, η σοκολάτα και η κανονική coca-cola. Σας συνιστώ να μην καταναλώνετε πάνω από 2 μερίδες καφεΐνη την ημέρα. Δηλαδή ένα φλιτζάνι καφέ και μία σοκολάτα ή ένα φλιτζάνι τσάι και μια coca-cola κλπ. Εαν θέλετε και παραπάνω μερίδες καταναλώστε προϊόντα ντεκαφεινέ.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ απαγορεύεται στην εγκυμοσύνη. Δεν πρέπει να πίνετε καθόλου τσίπουρο, ούζο, τζιν, βότκα, ουίσκι κλπ. Εάν όμως θέλετε, σε ένα ξεχωριστό γιορτινό τραπέζι, να βάλετε μισό ποτηράκι κρασί ή μπύρα στο ποτήρι σας και να το πιείτε με το φαγητό σας δεν πρόκειται να πάθετε τίποτε. Οτιδήποτε παραπάνω, απαγορεύεται!

Κάπνισμα:Εάν καπνίζετε, η εγκυμοσύνη είναι η καλύτερη περίοδος να κόψετε το τσιγάρο – και εσείς και ο σύντροφός σας. Το μωρό δεν πρέπει να εκτεθεί στην πίσσα και το διοξείδιο του άνθρακα. Το κάπνισμα στην εγκυμοσύνη σχετίζεται με υπολειπόμενη ανάπτυξη (το μωρό έχει λιγότερο οξυγόνο και δεν αναπτύσσεται καλά) καθώς και με ενδομήτριο θάνατο.

Όμως, κόβοντας το τσιγάρο εκτός από το μωρό, ωφελείστε και εσείς. Κατά κάποιον τρόπο, η εγκυμοσύνη σας θα σας προστατεύσει – και εσάς και τον μέλλοντα μπαμπά – από μελλοντικό καρκίνο στους πνεύμονες, έμφραγμα, αγγειοπάθειες, πρόωρη γήρανση και πρόωρο θάνατο. Αρκεί να συνεχίσετε να μην καπνίζετε και μετά την λοχεία.

Τέλος, αποφύγετε όλες τις τοξικές ουσίες. Κόλλες, χρώματα, ακατάλληλο πόσιμο νερό, θάλασσα που δεν είναι καθαρή πρέπει να αποφεύγονται.

Συμπληρώματα Διατροφής: Παλιότερα θα σας πρότεινα extra σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνες κλπ. Σήμερα όμως, υπάρχει στα φαρμακεία ένα ειδικό πολυβιταμινούχο σκεύασμα που έχει σχεδιαστεί ειδικά για τις ανάγκες της εγκυμοσύνης. Αυτό περιέχει όλα όσα χρειάζεστε (σίδηρο, φυλλικό οξύ, ασβεστιο κλπ) και μάλιστα στη σωστή ποσότητα. Ένα χάπι την ημέρα καλύπτει όλες σας τις ανάγκες!

Εάν έχετε οποιαδήποτε απορία σχετικά με εγκυμοσύνη και διατροφή ή σχετικά με κάποιο άλλο θέμα που σας απασχολεί ανατρέξτε στις συμβουλές εγκυμοσύνης ή  κλείστε ένα ραντεβού και ελάτε να τα πούμε από κοντά.